سخنراني استيون هاوكينگ (Stephen Hawking) با زيرنويس فارسي
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

سخنراني استيون هاوكينگ (Stephen Hawking) با زيرنويس فارسي
ارسالی صمیمی

شايد بتوان استيون هاوكينگ را مشهورترين فيزيكدان زندۀ جهان دانست. اين دانشمند بريتانيايي متخصص كيهانشناسي و جاذبۀ كوانتومي، و به ويژه مبحث سياهچاله هاي فضايي است. وي در طول چهل سال فعاليت پربار علمي توجه جهاني را به خود جلب كرده است، و مدال هاي بسياري (آخرينش بالاترين مدال غيرنظامي امريكا از بارك اوباما در اگست ۲۰۰۹) دريافت كرده است. او همچنين در زمينۀ فراهم آوردن مسائل پيچيدۀ علمي براي عموم مردم بسيار موفق بوده است. كتاب هاي او چون «تاريخچۀ زمان» و «جهان در پوست گردو» ميليون ها نفر را با مباني فيزيك نوين آشنا نموده و آنها را به فهم علمي جهان علاقمند كرده است.

در اين سخنراني زيرنويس شده، هاوكينگ برخي از بزرگترين پرسش هاي ديرين بشر را مطرح مي كند از جمله: از كجا آمده ايم؟ جهان چگونه آغاز شده؟ حيات از كجا آمده؟ آيندۀ نژاد انسان در كيهان چيست؟

استيون هاوكينگ در ۸ جنوری ۱۹۴۲ (دقيقا سيصد سال پس از مرگ گاليله) در آكسفورد انگلستان به دنيا آمد و دوران كودكي و تحصيلات اوليه اش را در همانجا گذراند. او از همان كودكي به رياضي علاقه داشت و آرزوي دانشمند شدن در سر مي پروراند. او در ۱۷ ساله گي تحصيلات عالي خود را در رشته فيزيك و اخترفيزيك دنبال كرد و در سن ۲۱ ساله گي آمادۀ دورۀ دكترا در رشتۀ كيهانشناسي بود كه مجبور شد به دليل ناراحتي عضلاني به بيمارستان برود. بيماري او يك بيماري لاعلاج به نام «اِي اِل اِس»تشخيص داده شد كه به تدريج تمام بدن را فلج مي كرد. حداكثر عمر باقيماندۀ او دو تا سه سال پيشبيني شد كه ضربۀ روحي محكمي به هاوكينگ جوان بود. ولي او روياي كشف طبيعت جهان را رها نكرد و تصميم گرفت نهايت استفاده را از عمر كوتاه خود بكند. البته او زنده ماند و به مرور بيماري اش وخيم تر شد. او به تدريج استفاده از دست ها، پاها و حرف زدن را از دست داد. (در حال حاضر در سال ۲۰۰۹ او به طور كامل فلج است) .پس از دست دادن قدرت تكلم او از يك برنامه كامپيوتري مخصوص براي ارتباط برقرار كردن استفاده نمود كه سخنراني حاضر هم به همين طريق انجام شده است. اين نرم افزار سخنگو امكان انتخاب حروف و كلمات را از داخل صفحه نمايش از طريق حركت چشم و انتخاب كردن با دكمه (بوسيله دو انگشتي كه كار مي كرد) مي داد. هرچند اين معلوليت به ظاهر بايد هر فردي را كاملا ناتوان كند ولي هاوكينگ همانطور كه در اين ويديو اظهار نموده به خوبي با اين معلوليت كنار آمده و چه بسا اين معلوليت جسمي وقت بيشتري براي صرف تمام وقتش به تفكر فراهم كرده است. او در طول فعاليت علمي اش بسياري معادلات پيچيده رياضي را صرفا به طور ذهني انجام داده است. هاوكينگ براي مدت سي سال (تا اكتبر ۲۰۰۹) صاحب كرسي رياضيات لوكاسي در كمبريج بوده كه بطور سنتي به سر آيزاك نيوتون تعلق داشته است.

December 7th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي